Culturele sector

Culturele instellingen zijn belangrijke organisaties in de maatschappij. Cultuur verbindt en brengt mensen samen en is mede daardoor bepalend voor onze kwaliteit van leven. Wij ondersteunen culturele instellingen zoals bibliotheken en musea aan de hand van diverse onderzoeken.

Onderzoek voor bibliotheken

Waar bibliotheken vroeger vooral bekend stonden om hun uitleenfunctie, is dat vandaag de dag heel anders. Mede door de nieuwe bibliotheekwet (Wsob, 2015) zijn de taken voor deze culturele instellingen heel anders geworden dat alleen het uitlenen van materialen. Ontmoeting en debat en het ondersteunen van inwoners op het gebied van taal en taalvaardigheid zijn minstens zo belangrijk geworden. Het publiek van bibliotheken verandert door dergelijke ontwikkelingen voortdurend. Wij voeren ledenonderzoek uit, maar ook bijvoorbeeld onder niet-leden en medewerkers van bibliotheekorganisaties.


Marktonderzoeksbureau Enneüs is een ter zake zeer kundig onderzoeksbureau met een zeer heldere presentatie van onderzoeksresultaten. Contact met het onderzoeksteam is plezierig en persoonlijk.

Arend Middelveld, voorzitter Raad van Bestuur Biblionet Groningen


Onderzoek voor musea

Musea hebben een belangrijke taak in het bewaren, onderzoeken en toegankelijk maken van historische bronnen. Dat doen zij primair om deze historische bronnen toegankelijk te maken voor bezoekers. Wij voeren verschillende onderzoeken uit voor musea zoals onderzoek onder bezoekers (klantenonderzoek) of onder medewerkers (medewerkersonderzoek). Maar ook kan het een marktonderzoek betreffen, bijvoorbeeld naar de kansen die de zakelijke markt biedt of onder inwoners die nog geen bezoek brengen aan het museum.

Kunnen wij u van dienst zijn?

Wilt u meer weten over onderzoek voor culturele instellingen, onze aanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Robbert Klein Koerkamp en laat u overtuigen van onze meerwaarde.

U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 – 711 52 55.