Merkonderzoek

Merkonderzoek geeft inzicht in het beeld dat een doelgroep heeft van uw organisatie, merk, product of dienst. Vaak wordt een merkonderzoek gecombineerd met onderzoek naar de naamsbekendheid of imago onderzoek. Vanuit Enneüs hebben wij specifieke ervaring met het uitvoeren van merkonderzoek. Bekijk onze voorbeeldcases en laat u overtuigen van onze meerwaarde.

Aanpak merkonderzoek

Merkonderzoek wordt voornamelijk kwantitatief uitgevoerd. Aan de hand van een vragenlijst wordt een (grote) groep mensen bevraagd over het betreffende merk. De vragenlijst kan zowel per post als per email verzonden worden. Het onderzoek kan zicht richten op bestaande klanten, maar vaak is het ook gericht op mensen die niet of minder bekend zijn met het merk.

Als aanvulling op een kwantitatief onderzoek passen wij ook wel kwalitatief onderzoek toe. Het doel is dan om een bepaalde verdieping te doen op het vragenlijst onderzoek. Wij gaan dan aan de hand van interviews met een aantal respondenten op zoek naar achterliggende argumenten en motivaties. Een kwalitatief onderzoek helpt bij de nadere duiding van de resultaten en geeft uitgebreide informatie over het gedrag, motivaties, meningen, wensen en behoeften van de doelgroep.

Wetenschappelijke methoden

Vanuit Enneüs hebben wij de nodige ervaring met het uitvoeren van merkonderzoek. Wij hanteren wetenschappelijk sterk onderbouwde meetmethoden, waarmee wij de sterkte van een merk kunnen bepalen. Om de sterkte van een merk in perspectief te kunnen plaatsen, vergelijken wij het merk ook wel met andere merken. Dit zorgt voor een goed referentiekader. De meetmethode die wij hanteren is complex, maar goed uitvoerbaar, zo leert de praktijk.

Kunnen wij u van dienst zijn?

Wilt u meer weten over merkonderzoek, onze aanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Robbert Klein Koerkamp en laat u overtuigen van onze meerwaarde.

U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 – 711 52 55.