Merkonderzoek geeft inzicht in het beeld dat een doelgroep heeft van uw organisatie, merk, product of dienst. Vaak wordt een merkonderzoek gecombineerd met onderzoek naar de naamsbekendheid of imago onderzoek. Vanuit Enneüs hebben wij specifieke ervaring met het uitvoeren van merkonderzoek. Bekijk onze voorbeeldcases en laat u overtuigen van onze meerwaarde.
Aanpak merkonderzoek
Merkonderzoek wordt voornamelijk kwantitatief uitgevoerd. Aan de hand van een vragenlijst wordt een (grote) groep mensen bevraagd over het betreffende merk. De vragenlijst kan zowel per post als per email verzonden worden. Als aanvulling op een kwantitatief onderzoek passen wij ook kwalitatief onderzoek toe. Het doel is dan om een bepaalde verdieping te doen op de resultaten uit het vragenlijstonderzoek. Wij gaan dan aan de hand van interviews met een aantal respondenten op zoek naar achterliggende argumenten en motivaties. Een kwalitatief onderzoek helpt bij de nadere duiding van de resultaten en geeft uitgebreide informatie over het gedrag, motivaties, meningen, wensen en behoeften van de doelgroep.
De samenwerking tijdens het merkonderzoek hebben wij als zeer prettig ervaren. We kozen voor Enneüs vanwege hun ervaring en meedenkend vermogen. De planning was strak, maar in korte tijd is er, mede door de snelle communicatie en korte lijnen, een mooi en deskundig merkonderzoek uitgevoerd onder verschillende doelgroepen. Ook de manier van presenteren was fijn en prettig.
Meike Emmelkamp – Brand Marketeer SKSG
Wetenschappelijke methoden in een praktisch jasje
Vanuit Enneüs hebben wij de nodige ervaring met het uitvoeren van merkonderzoek. Wij hanteren wetenschappelijke meetmethoden, die we in een praktisch jasje hebben gegoten zodat we theoretische modellen uitstekend in praktijkonderzoek kunnen toepassen. Om de sterkte van een merk in perspectief te kunnen plaatsen, vergelijken wij het merk ook met andere merken. Dit zorgt voor een goed referentiekader en bovendien leidt het tot zeer concrete aanknopingspunten om het merk verder mee te optimaliseren en aan de branding van een merk te werken.
Kunnen wij u van dienst zijn?
Wilt u meer weten over merkonderzoek, onze aanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Robbert Klein Koerkamp en laat u overtuigen van onze meerwaarde.
Of ben u meer geïnteresseerd in een naamsbekendheidsonderzoek, imago-onderzoek of haalbaarheidsonderzoek?
U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 – 711 52 55.