Een spiegelgesprek is een groepsgesprek die wordt gevoerd onder leiding van onze ervaren gespreksleider. Zo’n 6 tot 12 deelnemers zitten tijdens spiegelgesprekken aan een grote tafel of in een kring en delen hun ervaringen over vooraf vastgestelde thema’s. Zij zitten als het ware in de ‘eerste kring’. Stakeholders zitten in een ’tweede kring’ om de eerste kring heen en mogen luisteren. De tweede kring mag tijdens het spiegelgesprek niet deelnemen aan het gesprek. Aan het einde kunnen zij wel vragen beantwoorden.
De kracht van een spiegelgesprek schuilt in de directe confrontatie tussen deelnemers en stakeholders. Echter is zo’n gesprek niet bedoeld om de eerste en tweede kring met elkaar te laten discussiëren of om iemand zijn of haar gelijk te laten halen. Een spiegelgesprek geeft organisaties feedback en informatie over de bejegening, communicatie en de dienstverlening. Dit resulteert in aanbevelingen voor verbeteracties, geformuleerd vanuit het perspectief van de doelgroep. Vaak levert het inspiratie op en komen volop concrete en relatief eenvoudig te implementeren verbeteracties naar boven tijdens deze sessies.
Deze spiegelgesprekken worden begeleid door onze ervaren gespreksleiders.