Klantenonderzoek

Wetenschappelijke studies tonen aan dat het succes van en ervaringen over een organisatie in direct verband staan met de klantgerichtheid van de organisatie. Inzichten in de tevredenheid, waarderingen en ervaringen van klanten door een klantenonderzoek zijn daarom een must voor elke dienstverlenende organisatie, om bijvoorbeeld gerichte verbeteracties in te zetten. Wij kunnen u op basis van onze ervaring met klantenonderzoek uitstekend van dienst zijn; vrijwel alle organisaties voor wie wij een klanttevredenheidsonderzoek uitvoeren zijn in staat de tevredenheid van hun klanten direct te vergroten!

Soorten klantenonderzoeken

Omdat wensen van klanten voortdurend veranderen, is het belangrijk om een vinger aan de pols te houden. Vragen die in dit kader voorbij komen, zijn bijvoorbeeld:

  • Wat verwachten klanten van uw organisatie?
  • Hoe tevreden zijn zij over uw product/dienstverlening en specifieke elementen daaruit?
  • Hoe presteert u op de aspecten die voor uw klanten het meest belangrijk zijn?
  • Wat is hiervan de impact op de loyaliteit van uw klanten?
  • Hoe kunt u dit bijsturen?
  • Etc.

Met klantonderzoek kunt u inzicht krijgen in dit soort vragen en stuurinformatie vergaren om de retentie (klanten die bij u blijven) te verhogen. Het binnenhalen van nieuwe klanten is namelijk veel lastiger en kostbaarder dan het behouden van bestaande klanten.

De samenwerking met Enneüs verliep erg soepel. Op basis van onze doelstellingen zijn we aan de slag gegaan met een doeltreffende onderzoeksopzet. Enneüs werkte doelgericht, reageerde snel op onze vragen en het onderzoek heeft bruikbare inzichten gegeven waar we mee aan de slag kunnen.

Gaby Krikke – strategisch communicatieadviseur Waterschap Noorderzijlvest

Welk type klantonderzoek voor u van toepassing is, hangt met name af van uw specifieke wensen en informatiebehoefte. Er zijn voorbeelden van klantenonderzoeken die veelvuldig worden uitgevoerd en/of die worden ondersteund door bepaalde theoretische modellen. Denk hierbij aan:

Naast specifieke onderzoeksthema’s, worden klantonderzoeken ook steeds vaker ingezet als onderdeel van een klantreis. Een evaluatie vind dan bijvoorbeeld niet eenmaal per jaar plaats, maar juist op die momenten dat een klant net een bepaalde ervaring met uw organisatie heeft gehad. Dit noemen we ook wel continu klantenonderzoek.

In sommige gevallen worden klantonderzoeken ook uitgevoerd om aan bepaalde verantwoordingsverplichtingen te voldoen. Denk bijvoorbeeld aan een klanttevredenheidsonderzoek UWV.

Kunnen wij u van dienst zijn?

Hieronder vindt u een overzicht van diverse onderzoeksoplossingen op het gebied van klantenonderzoek.

Wilt u meer weten over klantenonderzoek, onze aanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Robbert Klein Koerkamp en laat u overtuigen van onze meerwaarde.

U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 – 711 52 55 (kantoor Groningen) of 030 – 20 74 268 (kantoor Utrecht).