Klantenonderzoek

Wetenschappelijke studies tonen aan dat de winstgevendheid van een bedrijf in direct verband staat met de tevredenheid en ervaringen van de klanten en medewerkers. Inzicht in de tevredenheid, waarderingen en ervaringen van klanten door een klantenonderzoek is daarom een must voor elke marktgerichte organisatie, om bijvoorbeeld gerichte verbeteracties in te zetten. Wij kunnen u op basis van onze ervaring met klantenonderzoek uitstekend van dienst zijn.

Soorten klantenonderzoeken

Omdat wensen van klanten voortdurend veranderen, is het belangrijk om een vinger aan de pols te houden. Vragen die in dit kader voorbij komen, zijn bijvoorbeeld:

  • Wat verwachten klanten bijvoorbeeld van uw organisatie?
  • Hoe presteert u op de aspecten die voor uw klanten het meest belangrijk zijn?
  • Wat is hiervan de impact op de loyaliteit van uw klanten?
  • Hoe kunt u dit bijsturen?
  • Etc.

Met klantonderzoek kunt u inzicht krijgen in dit soort vragen en stuurinformatie vergaren om de retentie (klanten die bij u blijven) te verhogen. Het binnenhalen van nieuwe klanten is namelijk veel lastiger en kostbaarder dan het behouden van bestaande klanten.

Welk type klantonderzoek voor u van toepassing is, hangt met name af van uw specifieke wensen en informatiebehoefte. Er zijn voorbeelden van klantenonderzoeken die veelvuldig worden uitgevoerd en/of die worden ondersteund door bepaalde theoretische modellen. Denk hierbij aan:

Naast specifieke onderzoeksthema’s, worden klantonderzoeken ook steeds vaker ingezet als onderdeel van een klantreis. Een evaluatie vind dan bijvoorbeeld niet eenmaal per jaar plaats, maar juist op die momenten dat een klant net een bepaalde ervaring met uw organisatie heeft gehad. Dit noemen we ook wel continu klantenonderzoek.

In sommige gevallen worden klantonderzoeken ook uitgevoerd om aan bepaalde verantwoordingsverplichtingen te voldoen. Denk bijvoorbeeld aan een klanttevredenheidsonderzoek UWV.

Kunnen wij u van dienst zijn?

Wilt u meer weten over klantenonderzoek, onze aanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Robbert Klein Koerkamp en laat u overtuigen van onze meerwaarde.

U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 – 711 52 55.