Fjuze organiseerde voor de Gemeente Amsterdam de jaarwisseling 20/21, vanuit de wens om de jaarwisseling veiliger, duurzamer en feestelijker te laten verlopen dan voorheen. Het bureau kwam met een wereldwijde primeur: Electric Fireworks op het Museumplein in Amsterdam, waarmee werd geprobeerd om met licht- en geluidseffecten zo dicht mogelijk bij traditioneel vuurwerk te komen. Uiteindelijk vond het evenement op het laatste moment niet plaats op het Museumplein (door aangescherpte COVID-maatregelen) maar in de Johan Cruyff ArenA. De ‘alternatieve vuurwerkshow’ was live te zien op NPO 1 en 2, waarmee miljoenen Nederlanders konden meegenieten van het evenement. Marktonderzoeksbureau Enneüs werd gevraagd om onder een representatieve groep Amsterdammers betrouwbaar belevingsonderzoek te doen naar de ervaringen en percepties met betrekking tot Electric Fireworks.
Belevingsonderzoek
In een tijdbestek van drie weken is dit onderzoek opgezet, uitgevoerd (o.a. doormiddel van ons inwonerspanel), gerapporteerd en besproken met de opdrachtgever. De resultaten gaven duidelijke inzichten in hoe inwoners van Amsterdam het evenement hebben ervaren en wat er bij een eventuele volgende editie nóg beter zou kunnen.
We werkten voor het eerst samen met Enneüs en dat is heel goed bevallen. We hadden een redelijk beeld wat we wilden uitvragen en Enneüs hielp ons in korte tijd om daar een korte en doeltreffende (online) enquête voor uit te zetten. In een heldere rapportage kregen we exact die inzichten die we nodig hadden voor toekomstige edities van Electric Fireworks. Voor herhaling vatbaar!
Bas Dokter – Directeur Fjuze