Blog: Maatwerk voor medewerkers

19 december 2024

Maak kennis met Arlette Baak, een van onze maatwerkonderzoekers bij Enneüs. Arlette richt zich voornamelijk op onderzoeken onder medewerkers en brengt zowel haar wetenschappelijke achtergrond als haar passie voor leren en ontwikkelen mee in haar werk. In dit blog blikt Arlette terug op haar werkzaamheden van het afgelopen jaar. Ze deelt wat haar geïnspireerd heeft, hoe ze medewerkersonderzoeken naar een hoger niveau tilt en welke waarde maatwerk in onderzoek voor organisaties kan hebben.

De eeuwige student

Mijn jaar begon met een mijlpaal: een vast contract bij Enneüs. Daarvoor werkte ik parttime bij Enneüs naast mijn masterstudie Theory & History of Psychology. Het combineren van deze master en werk bood mij de ideale balans tussen enerzijds het verkrijgen van wetenschappelijke verdieping en anderzijds het uitvoeren van onderzoek in de praktijk. Blijven leren, mezelf uitdagen en ontwikkelen: dat is voor mij onmisbaar in een baan. De term ‘eeuwige student’ slaat bij mij niet op het verlangen naar een studentenleven, maar op hetgeen wat ik het allerliefste doe: eeuwig blijven leren.

Gelukkig weet Enneüs daar wel raad mee. Sinds begin dit jaar ben ik niet alleen bezig met het uitvoeren van onderzoek, maar ook met de ontwikkeling en innovatie ervan. Door mijn interesse in arbeid- en organisatiepsychologie, heb ik mij binnen Enneüs volledig gericht op de onderzoeken die te maken hebben met medewerkers.

Onderzoek onder medewerkers

Deze medewerkersonderzoeken omvatten meer dan de standaardvragenlijsten waar je waarschijnlijk als eerste aan denkt (ook wel bekend als MTO: Medewerkers Tevredenheid Onderzoek). Het komt vaak voor dat organisaties een standaardvragenlijst gebruiken die de tevredenheid van medewerkers in kaart zouden moeten brengen.

Het is een maatschappelijke ontwikkeling om gebruik te maken van een standaard, want het is snel en efficiënt. Maar we komen er als maatschappij ook steeds meer achter dat het problemen oplevert wanneer we iedereen over één kam scheren. Net zoals we alle uitput van ChatGPT toch echt nog even zelf moeten controleren, blijft nog steeds het menselijk oog en persoonlijk contact nodig. Iemand die luistert en probeert te begrijpen wat er aan de hand is. Dit speelt een rol bij de overheid, waar ‘maatwerk’ een veelgebruikte term is, maar ook binnen de zorg, waar steeds complexere ziektebeelden bestaan.

Maatwerk

Bij het doen van een op het eerste oog ‘simpel’ medewerkersonderzoek, is er meer aan de hand dan enkel tevredenheid van medewerkers in kaart brengen. We hebben te maken met bezuinigingen, uitstroom, verzuim, veranderend beleid en regelgeving. En dit zijn alleen nog maar de meest voor de hand liggende aspecten. Te vaak belanden de ervaringen en suggesties van medewerkers, zoals de resultaten uit een medewerkersonderzoek, in een fictieve lade omdat de uitkomsten te abstract of generiek zijn en daardoor geen praktische opvolging krijgen.

Het uitvoeren van goed onderzoek dat écht bijdraagt aan de vooruitgang van een organisatie, heeft mij dit jaar ontzettend veel energie gegeven. Tegelijkertijd besef ik dat ik zelf nog van alles te leren en te ontwikkelen heb. Zowel de theorie als de praktijk blijven zich ontwikkelen, en nieuwe inzichten en innovaties zullen blijven ontstaan. Dankzij onze flexibele en lerende aanpak kunnen we hierop blijven inspelen en meegroeien. Ik kijk ernaar uit om te zien welke mijlpalen we komend jaar zullen bereiken! 

Delen via: